مصاحبه دکتر بلوریان تهرانی، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی

محمد بلوریان تهرانی
میزگرد روابط عمومی، تبلیغات و بازاریابی
شهریور ۱۱, ۱۳۹۲
مصاحبه دکتر تهرانی

مصاحبه دکتر بلوریان تهرانی

دکتر محمد بلوریان تهرانی، دکترای D.A بازاریابی از دانشگاه ایندیانای آمریکا و مدرس دانشگاه

متن مصاحبه

وضعیت کمی و کیفی آموزش تبلیغات در ایران چگونه است؟

طی سال‌های گذشته برخی مؤسسات تبلیغاتی اقدام به برگزاری کلاس‌هایی درزمینهٔ آموزش تبلیغات نموده‌اند و می‌توان گفت نسبت به قبل، آموزش تبلیغات درحال‌توسعه است، ولی متأسفانه این آموزش‌ها در سطح دانشگاه ضعیف است.

آموزش‌های نظری و دانشگاهی تا چه اندازه‌ای کاربردی و قابل‌اجرا در عرصه‌های عملیاتی این رشته هستند؟

آموزش‌های نظری و دانشگاهی درزمینهٔ تبلیغات به‌هیچ‌وجه کاربردی نیست. اصولاً درس تبلیغات در عناوین درسی رشته‌های بازرگانی، اقتصاد، MBA و دیگر رشته‌های مشابه وجود ندارد و دانشجو باید مفاهیم تبلیغات را زیرمجموعه درس بازاریابی فراگیرد. استثنائاً در دانشکده صداوسیما، این درس در رشته تبلیغات بازرگانی وجود داشت که آن‌هم از سال گذشته حذف و رشته تبلیغات سیاسی به‌جای رشته تبلیغات بازرگانی ارائه شد.

کمبودها و چالش‌های موضوع آموزش دانشگاهی در این رشته چیست؟

مهم‌ترین کمبود و چالش، فقدان اساتید متخصص و دارنده مدارک تبلیغات یا بازاریابی است. نکته دیگر، فقدان درس عملی و کارگاهی «طراحی campaign های تبلیغاتی» است که فقط می‌تواند توسط افراد متخصص و باتجربه عملی در طراحی و اجرای کمپین ارائه شود.

سرفصل‌های آموزشی این رشته تا چه حد منطبق با معیارهای علمی جهانی این رشته است؟

تا وقتی درس تبلیغات در دانشگاه‌ها ارائه نشود، طرح موضوع انطباق سرفصل‌ها معنی ندارد. در دانشکده صداوسیما هم در زمان ارائه درس اصول تبلیغات یا درس مدیریت تبلیغات متأسفانه عناوین جامع و کاملی که تأمین‌کننده نیازهای علمی و عملی دانشجویان باشد، وجود نداشت. نکته دیگر اینکه عناوین عموماً توسط افرادی با تخصص‌های غیر از تبلیغات و از روی سرفصل‌های دانشگاه‌های خارجی کپی و ترجمه‌شده بود. بدیهی است در این زمینه عناوین دروس پیش‌نیاز و هم نیاز و پس‌نیاز باید هم‌زمان دیده و بررسی شوند.

راهکارهای کیفی سازی، بهبود و توسعه آموزش تبلیغات کدامند؟

تبلیغات یک مقوله میان‌رشته‌ای با Inter eliciplinary است و با مقوله‌های هنر، ادبیات، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، اقتصاد، بازرگانی و دیگر علوم اجتماعی مرتبط است؛ بنابراین آموزش تبلیغات به پیش‌نیازهایی احتیاج دارد که متأسفانه به آن‌ها توجه نشده است و اصولاً سطح آموزش تبلیغات نباید فوق‌لیسانس باشد زیرا با تعداد محدود واحدهای فوق‌لیسانس نمی‌توان این دانش را به‌طور کامل به دانشجو انتقال داد. از جانب دیگر بهبود تبلیغات در سایه رفع موانع آن مسیر است و مهم‌ترین مانع تبلیغات، دید و نگرش منفی تصمیم‌گیرندگان نسبت به آن است. تا زمانی که تبلیغات به معنی اغوا و گول زدن و فریب مصرف‌کننده و تحمیل، تلقی شود و صاحب کالا نیز نداند که تبلیغ «بیان بلوغ» است. تا کالای او بالغ نشود یعنی کیفیت و قیمت و توزیع مناسب و موردقبول مصرف‌کننده نداشته باشد موفق نمی‌شود، موانع هم چنان پابرجاست.

راهکارهای بومی‌سازی منابع درسی و آموزشی این رشته چیست و آیا اساساً ضرورتی برای این کار وجود دارد؟

بدیهی است که دو اقدام زیر تا حدود زیادی می‌تواند مؤثر باشد:

الف- اختصاص سرمایه و توجه و حمایت نسبت به انتخاب و ترجمه و نشر و توزیع ارزان و مناسب متون علمی و درسی درزمینهٔ تبلیغات از منابع معتبر.

ب- گنجاندن ماده درسی تبلیغات در سرفصل‌های رشته‌های اقتصاد، بازرگانی، بازاریابی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت، نقاشی و هنرهای تجسمی و … بسته به مورد و شامل:

اصول ارتباطات، اصول روان‌شناسی، روان‌شناسی مصرف‌کننده، اصول تبلیغات، مدیریت تبلیغات، طراحی campaign تبلیغاتی، جامعه‌شناسی تبلیغات، نظریه‌های تبلیغات و روش‌های تبلیغات.

نقطه نظرات تکمیلی شما در حوزه مسائل تبلیغات به‌ویژه تقویت بنیان‌های علمی این رشته چیست؟

تنظیم فهرستی از نیازهای تحقیقاتی (تبلیغاتی) از سازمان‌های بخش عمومی و خصوصی و ارتباط صنعت و دانشگاه در این زمینه و سرمایه‌گذاری در تأمین مالی پروژه‌های فوق‌لیسانس و دکتری دانشجویان با محوریت تبلیغات در تمامی زمینه‌های تجاری، سیاسی، اجتماعی و مذهبی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *